مدیریت آموزشی و مدیریت آموزش عالی

تعلیم ندادن به کسی که علاقه‌مند آموختن است هدر دادن یک «انسان» و تعلیم به کسی که علاقه‌مند به آموختن نیست هدر دادن «خود» است.

مدیریت آموزشی و مدیریت آموزش عالی

تعلیم ندادن به کسی که علاقه‌مند آموختن است هدر دادن یک «انسان» و تعلیم به کسی که علاقه‌مند به آموختن نیست هدر دادن «خود» است.

ویلیام گزت و تی استیودنت

در اوایل قرن بیستم شیمیدان جوانی به نام ویلیام س.گوزت (William S.Gosset)  به منظور کنترل کیفیت در یک کارخانه تولیدات الکلی در دوبلین مشغول به کار می شود. و چون شیمیدان بود شرع به کارهای ریاضی با مشروبات الکلی می کند و بعد از چندی متوجه می شود انحراف از معیار برای نمونه های اخذ شده{ درصد کل معین} مشابه است . مدتی بعد قادر می شود به کمک همکاری یک استاد دانشگاه برای توزیع های دارای نمونه کوچک یک الگوی ریاضی صورت بندی کند، و نتایج کار خود را در سال 1908 با نام مستعار  T-Student {مقاله دانشجو} در یک انتشاراتی به چاپ برساند.

اولین معادله در آمار پیشرفته یا استنباطی ویلیام گوزت عبارت بود از:     

این معادله که بر اساس استنباط مزیت انحراف معیار بوجود آمده است، تا قبل از منتشر ساختن یافته های ویلیام گوزت توسط فیشر (Fisher) در اولین کتاب آماری خود مورد توجه قرار نگرفته بود  که بعد از منتشر شدنش  اولین گام های آمار پیشرفته برداشته شد.

منابع؛

1.  دلاور،علی.(1382).احتمالات و آمار کاربردی در روانشاسی و علوم تربیتی. تهران: انتشارات رشد.

2.    جزوه درسی:آمار استنباطی در علوم انسانی. نادری،عزت الله . سیف نراقی،مریم.(1386).

تفاوت اصلیِ آماراستنباطی با آمار توصیفی

در آمار توصیفی اولین قدم سازمان دادن به داده ها و مرتب کردن آنها بر اساس یک ملاک منطقی است. و در اینجا ما فقط شکل داده ها را عوض می کنیم [ از طریق طبقه بندی، میانگین گیری، ساختن نمودار و ...]. اما آنچه مهم است این است که ماهیت داده ها عوض نمی شود. اما در آمار استنباطی علاوه بر اینکه شکل داده هایمان تغییر می کند ماهیت آنها نیز تقریباً عوض می شود.

آمار توصیفی با اغماض شبیه مخلوط کردن است. مثلاً در مخلوط کردن آهن و گوگرد ظاهر آنها تغییر می کند اما ماهیت آنها تغییر نکرده و به راحتی می توان آنها را با استفاده از یک آهن ربا از هم جدا کرد. اما آمار استنباطی با اغماض شبیه عملی در شیمی به نام ترکیب است. مثلاً وقتی آهن و گوگرد را حرارت می دهیم ماهیت آنها تغییر می کند و دیگر قادر به بازگردادن آنها به حالت اولیه نیستیم.

منابع مدیریت آموزشی و مدیریت آموزش عالی مقطع دکتری

 منابع مدیریت آموزش عالی (دانشگاه آزاد):

1.      کلیه فصل نامه های آموزش عالی کشور بویژه فصل نامه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی ( وزارت علوم، تحقیقات و فناوری).

2.      کلیه کتب مربوط به تئوریها و سازمانها بویژه تئوریهای مطروحه از 1990 لغایت 2012.

3.      کلیه کتب مربط به آمار و روش تحقیق.

4.      دایرةالمعارف آموزش عالی دو جلد به زبان فارسی.

5.      کلیه کتب مربوط به برنامه ریزی و مدیریت استراتژیک موجود در کشور.

6.      کلیه کتب مربوط به رفتار  و روابط انسانی در آموزش عالی.

7.      منابع شبکه های اینترنتی آموزش عالی ( فرهنگ نتو کراسی در آموزش عالی).

8.      مجلات و منابع تخصصی به روز آموزش عالی جهان:

  • The Review of Higher Education Innovative Higher Education.
  • Higher Education Abstracts .
  •  Higher Education: The International Journal of Higher Education and Educational planning.
  • The Journal of Higher Education.
  • The Encyclopedia of Higher Education.
  • Virtual Higher Education. 


منابع دکتری رشته مدیریت آموزشی و حتی سوالات آن با مدیریت آموزش عالی (دانشگاه آزاد) بسیار مشابه می‌باشد. به عنوان مثال یکی از سوالات دکتری 88 مدیریت آموزشی پیرامون تئوری های جدید سازمانی این بود که سازمان‌های یادگیرنده را با سازمان‌های گذشته با توجه به معیارهای ذیل (رهبری، نظارت و....) در یک جدول مقایسه و افتراق و تشابه آنها را بنویسید؟ که این، سوال مشابه مدیریت آموزش عالی نیز بود!! سایر سوالات نیز تا حد زیادی مشابه به هم می‌باشد.... 

منابع مدیریت آموزشی (دانشگاه آزاد): 

  1. کلیه فصلنامه‌های مرتبط با مدیریت آموزشی(ف تعلیم و تربیت،  ف مدیریت آموزشی...)؛ 
  2. کلیه کتب مربوط به تئوریها و سازمانها بویژه تئوریهای مطروحه از 1990 لغایت  2012؛ 
  3. کلیه کتب مربط به آمار و روش تحقیق؛ 
  4. دایرةالمعارف مدیریت آموزشی یک جلد به زبان فارسی؛ 
  5. کلیه کتب مربوط به فلسفه و فلسفه تعلیم و تربیت؛ 
  6. کلیه کتب مربوط به رفتار  و روابط انسانی در سازمان‌های آموزشی؛ 
  7. مجلات و منابع تخصصی به روز مدیریت آموزشی جهان:  
  • The journal of Educational Management 
  • Educational management:Emerald 
  • Virtual Education Management 
  • The Encyclopedia of Educational Management