ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 |
هنر رهبری بصیر در آموزش عالی: نقشی بر چهره آینده
ایوب موحدزاده
دانشجوی دکترای مدیریت آموزش عالی دانشگاه علوم و تحقیقات تهران
حمیده رشادت جو
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
رضا شعبان نژاد
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تاکستان
چکیده:
مطالعه حاضر با هدف تشریح و توصیف یکی از رویکردهای نوین در عرصه رهبری، تحت عنوان رهبری بصیر در آموزش عالی انجام شده است. روش بررسی، مطالعه کتابخانه ای و گردآوری اطلاعات از طریق فیش برداری از منابع کتابخانه ای (مقالات و کتب داخلی-خارجی) بوده است. بدین منظور در ابتدا به سیر تحول و تطور در تئوری های رهبری، مفهوم بصیرت و تعاریف و تفاوت رهبر بصیر با رهبر کاریزما اشاره شده است. پس از آن مهارت های رهبری بصیر، ارتباط رهبری بصیر با آموزش عالی مورد مداقه قرار گرفته است. با بررسی و تحلیل شواهد و بسترهای موجود به ضرورت های این متغیر برای رئیسان آموزش عالی کشور اشاره می شود؛ به مولفه ها و گویه های مربوط به رهبری بصیر پرداخته شده و در فرجام برخی از عناوین مهم برای آغازگری پژوهش در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی ذکر می شود.
واژگان کلیدی: رهبری بصیر، دانشگاه، موسسات آموزش عالی
مقاله مذکور در "دومین همایش ملی تحول و نوآوری در آموزش عالی استان فارس" ۹اسفند 91 ارائه شده است.