مدیریت آموزشی و مدیریت آموزش عالی

تعلیم ندادن به کسی که علاقه‌مند آموختن است هدر دادن یک «انسان» و تعلیم به کسی که علاقه‌مند به آموختن نیست هدر دادن «خود» است.

مدیریت آموزشی و مدیریت آموزش عالی

تعلیم ندادن به کسی که علاقه‌مند آموختن است هدر دادن یک «انسان» و تعلیم به کسی که علاقه‌مند به آموختن نیست هدر دادن «خود» است.

استعاره های سازمانی

استعاره (Metaphor) چیست؟ تشبیه کردن، به عاریت سخن گفتن، سخن پوشیده و غیر صریح.

تعریف استعاره سازمانی؟ کشف و یافتن وجه تشابهی بین یک یا چند پدیده طبیعی با موضوعات مسئله ساز در سازمان.

 دانشمندان تئوریهای سازمان را در هشت دسته طبقه بندی کرده و آنها را استعاره می نامند:

·         سازمان به عنوان  ماشین (ازپیش طراحی شده).

·         سازمان، همانند موجود زنده (توجه به نیازها).

·         سازمان، مانند مغز (در این استعاره به جنبه یادگیری سازمان توجه شده است).

·         سازمان، یک عامل فرهنگی ( داشتن ارزشها و الگوهای مشترک).

·         سازمان، یک عامل سیاسی (دلبستگی ها و کشمکشها و . . .).

·         سازمان، به عنوان روح زنده ( در این استعاره سازمان نهادی تصور می شود که افراد به وسیله ی باورهای خودشان و یا ضمیر ناخودآگاهشان در آن گرفتار شده اند).

·         سازمان ابزار تسلط (در این استعاره سازمان را به عنوان ابزاری جهت بخدمت گرفتن کارکنان برای جامعه و اقتصاد جهانی می داند).

ادامه مطلب ...

مدیریت معنوی

مدیریت معنوی (Spiritual Management) مدیریت است که به جای مادی گرایی، جهت پیشبرد اهداف و ارتقاء سطح کیفی مدیریت، به یکی از استعاره های جدید مدیریت در هزاره سوم به نام مدیریت معنوی که به حق نوید بخش زندگی بهتر و مدیریت بهتر برای همه انسانهاست، نیازمند است.

در اینجا منظور از معنویت نیروی زندگی بخش است. و طبق این استعاره می توان جنبه ی معنوی مدیریت را یاد داد و یاد گرفت. معنویت بعنوان وسیله ای برای تقویت رشته یا دانش علمی است. معنویت از طریق ایجاد یک تصور از انسانی ایده آل در ذهن ایجاد می شود (بریاتزیس).

ادامه مطلب ...

مدیریت کوانتومی

یکی از استعاره های جدید هزاره سوم مدیریت کوانتومی(Quantum Management) است.

کوانتوم به معنی ذره، مقدار و کیمیت می باشد.

در مدیریت کوانتومی که نتیجه آن توان افزایی در کارکنان می باشد دو مقوله صلاحیت و نفوذ بسیار اهمیت دارد. مدیریت کوانتومی خدمتی است برای بالا بردن توان و اثربخشی مدیران و کارکنان می باشد.

راهبردهای توان افزایی در مدیریت کوانتومی:

·         تشکیل تیم های خود گردان؛   

·         یادگیری. که توان افراد را افزایش می دهد؛

·         بازخورد به موقع و فراگیر. که باعث پیشگیری از هر نوع خللی می شود.

مهارت های هفتگانه کوانتومی:

1.     نگاه کوانتومی: یعنی توانایی دیدن هدف؛

2.     تفکر کوانتومی: یعنی تفکر به شیوه متناقض؛

3.     احساس کوانتومی: یعنی توانایی احساس زنده و توانبخش؛

4.     شناخت کوانتومی: یعنی توانایی شناخت شهودی؛

5.     عمل کوانتومی: توانایی اعتماد به جریان زندگی؛

6.     زیست کوانتومی: توانایی زندگی کردن.

ادامه مطلب ...