مدیریت آموزشی و مدیریت آموزش عالی

تعلیم ندادن به کسی که علاقه‌مند آموختن است هدر دادن یک «انسان» و تعلیم به کسی که علاقه‌مند به آموختن نیست هدر دادن «خود» است.

مدیریت آموزشی و مدیریت آموزش عالی

تعلیم ندادن به کسی که علاقه‌مند آموختن است هدر دادن یک «انسان» و تعلیم به کسی که علاقه‌مند به آموختن نیست هدر دادن «خود» است.

مدیریت دانش و سازمانهای آموزشی

مدیریت دانش و سازمان های آموزشی

ایوب موحدزاده

سید بلال سید علوی


چکیده

    مدیریت دانش یعنی فرآیند استفاده خلاق، مؤثر و کارآمد از کلیه دانش، اطلاعات در دسترس سازمان به نفع مشتری و در نتیجه به سود خود سازمان و یا به عبارت دیگر فرآیند تبدیل دانش ضمنی به دانش کاربردی. به این ترتیب  ملاحظه می شود که دانش دارای فکری است که از دارایی های سنتی سرمایه ای مهم تر خواهد بود. برای بدست آوردن توان تبدیل دانش به مزیت رقابتی، سازمان ها بایستی محیطی فرهنگی به وجود آورند که در آن دانش و اطلاعات تسهیم و مدیریت شود و مورد استفاده قرار گیرد. دانش یکی از عوامل  تأثیر گذار در کسب مزیت های رقابتی و منابع جمعی است. در سالهای اخیر شاهد ظهور رویکردهای بی شماری در زمینه مدیریت دانش بوده ایم. قدرت دانش یک منبع ارزشمند و مهم برای حفظ میراث ارزشمند، یادگیری موارد نو و تازه، حل مسایل و مشکلات، ایجاد هسته های رقابت و بنیان نهادن موقعیت های جدید برای فرد و سازمان، در حال حاضر و برای آینده است.

   مدیریت دانش رویکرد نظام مند خلق، دریافت، سازماندهی، دستیابی و استفاده از دانش و آموخته ها در سازمان است که در سازمانهای آموزشی به بهبود تصمیم گیری، انعطاف پذیری بیشتر، کاهش بار کاری، افزایش بهره وری، ایجاد فرصت های جدید کسب و کار، کاهش هزینه، و بهبود انگیزه کارکنان کمک می کند. مدیریت دانش یکی از ابزار ها برای مقابله با مسایل جاری سازمان و موضوع مهمی است، زیرا به مهمترین سرمایه ارزشمند سازمان یعنی سرمایه فکری(( Intellectual capital مربوط می شود.

   هدف این مقاله ارائه راهنمایی های مرحله به مرحله برای شناخت دانش و استفاده مؤثر از آن است. که در آن ضمن توضیح و تعریف مدیریت دانش و سازمان های آموزشی و بیان الگوی خلق دانش تلاش بر این بوده تا چگونگی اجرای هر چه بهتر مدیریت دانش در سازمانهای آموزشی به صورت اجمالی بررسی شود.

  کلمات کلیدی: مدیریت دانش، سازمان های آموزشی، خلق دانش، مدیریت منابع انسانی و نو آوری

مقدمه  

متن کامل مقاله در مجموعه مقالات ذیل می باشد:


  

منابع کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی

  • روش و فنون تدریس:۱.حسن شعبانی۲. محمد رضا بهرنگی (ترجمه)  
  • روش تحقیق : ۱.علی دلاور ۲.حسن پاشا و نسترن شریفی     
  • اصول فلسفه و تعلیم و تربیت:۱.نقیب زاده ۲.شکوهی ۳.علی شریعتمداری  
  • نظارت و راهنمایی تعلیماتی: ۱.مصطفی نیکنامی ۲.محمدرضا بهرنگی(ترجمه)  
  •  اصور مدیریت آموزشی:۱. مقدمات مدیریت آموزشی_  علی علاقه بند ۲.اصول مدیریت آموزشی_ علی علاقه بند ۳.مدیریت عمومی_ علی علاقه بند ۴.مدیریت رفتار سازمانی_  علی علاقه بند(ترجمه) 
  •  برنامه ریزی درسی و آموزشی:۱.برنامه ریزی آموزشی و درسی_ علی تقی پورظهیر   ۲.مقدمات برنامه ریزی آموزشی_ یحیی فیوضات ۳.مبانی برنامه ریزی مدارس_ فریده مشایخ(مترجم) ۴. فرآیند برنامه ریزی آموزشی_ فریده مشایخ(مترجم)

تولدی دوباره

با سلام خدمت تمام اساتید، دانشجویان و  مشتاقان مدیریت آموزشی و آموزش عالی. 

 امیدوارم با مطالبی که در این وبلاگ به نمایش گذاشته میشه، بتوانم کمک کوچکی به علاقه‌مندان مدیریت آموزشی و مدیریت آموزش عالی ارائه کرده باشم.