مدیریت آموزشی و مدیریت آموزش عالی

تعلیم ندادن به کسی که علاقه‌مند آموختن است هدر دادن یک «انسان» و تعلیم به کسی که علاقه‌مند به آموختن نیست هدر دادن «خود» است.

مدیریت آموزشی و مدیریت آموزش عالی

تعلیم ندادن به کسی که علاقه‌مند آموختن است هدر دادن یک «انسان» و تعلیم به کسی که علاقه‌مند به آموختن نیست هدر دادن «خود» است.

عدم کاربرد تحقیقات کاربردی!


سعدیا تو خود سخندان و نصیحت گویی/به عمل کار برآید به سخن دانی نیست


این روز ها بارها شنیده ایم که ما در نوشتن مقالات علمی-پژوهشی، ISI،ISC ... و بطور کلی تولید علم رتبه خوبی بدست آورده ایم و رو به بهبود هستیم! اما آیا در عمل هم چنین رتبه و جایگاهی داریم و آیا در مقام عمل نزدیک به چنین رتبه ها و افتخارات هستیم؟ یا نه، این ادعا ادعایی واهی است. اگر کمی با دقت به اطراف خود بنگریم و با عقل سلیم و نیمه سلیم خود مقایسه ای بین آنچه هست و آنچه گفته می شود، صورت دهیم می بینیم که شکاف و فاصله ی زیادی بین مقام حرف تا مقام عمل وجود دارد.


در اینجا مخاطبِ سخنِ حقیر، مسئولان، مدیران، اساتید، معلمان و دلسوزان حوزه آموزش و آموزش عالی است. هر روزه ما شاهد چاپ مقالات علمی-پژوهشی زیادی در این حوزه ها هستیم و وقتی چکیده آنها را می خوانیم می بینیم که نویسنده های اکثر آنها نوع پژوهش و مطالعه خود را از نوع کاربردی بیان کرده اند. حال نقدی که وارد است این است که آیا واقعاً این پژوهش ها کاربردی هستند؟ اگر بله، چرا بکار گرفته نمی شود؟ یا شاید کاربرد آنها بدلیل عدم داشتن روح یادگیری مدیران، مسئولین و رجال آموزش و آموزش عالی در جامعه ما خیلی سخت باشد.


بسیار زیاد می بینیم که نتایج تحقیقات و بررسی های آموزشی و آموزش عالی به مطالب و مواردی منطقی اشاره داشته اند و پیشنهاداتی حیاتی برای بهبود شرایط موجود ارائه کرده اند، اما انگار نه انگار کسی نگران باشد، حتی در برخی موارد می بینیم که خلاف نتایج تحقیقات، دانسته یا ندانسته عمل می شود!


به نظر می آید مسئولین کل و خرد آموزش و آموزش عالی ما یا با مجلات علمی-پژوهشی رابطه ی خوبی ندارند یا نه، مأنوس هستند اما مرد عمل نیستند!


نظرات 3 + ارسال نظر
فرشید یکشنبه 17 دی 1391 ساعت 19:49 http://farshid_kh2002@yahoo.com

با سلام واحترام
چه مناعی برای دکترای مدیریت آموزش عالی دانشگاه زاد واحد علوم وتحقیقات پیشنهاد می کنید؟
مقالات یا جزوات ؟
ممنونم

سلام

معمولا جزوات و مسائلی که در کلاس ها مطرح میشه، حاصل مقالات و کتب اساتید هستش. و برای آزمون دکتری حتما سوالاتی مطرح میشه که پاسخش را در بیرون از کلاس هم پیدا خواهید کرد!

البته امسال آزمون به صورت نیمه متمرکز و تستی بر گزار میشه که باید منتظر آزمایش و خطا و تجربه های جدید بود...

موفق باشید

عباس عرب جمعه 29 دی 1391 ساعت 19:08 http://edu-administrators.persianblog.ir

با سلام و عرض ادب و احترام
به وبلاگ تخصصی مدیران آموزشی لینک شدید:
http://edu-administrators.persianblog.ir

موسوی دوشنبه 16 بهمن 1391 ساعت 08:36 http://h-education.blogfa.com

با سلام و احترام

وبلاگ خیلی خوبی در حوزه آموزش دارید. خوشحال میشم تبادل لینک داشته باشیم.منتظر حضور گرامتان هستم. با آرزوی موفقیت[گل]

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد