X
تبلیغات
نماشا
رایتل

مدیریت آموزشی و مدیریت آموزش عالی

هدفهای‌پرورشی‌دورههای‌مختلف‌آموزشی


دوره پیش دبستانی


آماده ساختن کودک برای آشنا شدن او با محیط مدرسه، کاهش مشکلات گویشی و بهبود روحیه اجتماع پذیری وی.


دوره دبستان


آماده سازی و تربیت افراد برای کسب مهارت گوش کردن، خواندن، نوشتن، سخن گفتن، فکر کردن و پرورش توانایی‌های عقلانی از قبیل خودآگاهی، ادراک صحیح از مفاهیم و استدلال، تلطیف عواطف، پی‌ریزی مبانی دینی، اعتقادی و قواعد اخلاقی متناسب با سن، شناخت نقش و جایگاه اجتماعی دیگران و کسب روحیه همکاری و تعاون از طریق عمل و تجربه.


دوره راهنمایی تحصیلی


هدایت دانش آموزان از کودکی به نوجوانی، پرورش اعتماد به نفس و خود شناسی و آشنایی با مسائل دینی، اعتقادی، اخلاقی و اجتماعی و آماده سازی او برای انتخاب مسیر‌های مختلف زندگی منطبق با استعداد ها، توانایی و علاقه‌ی وی و نیاز‌ها و امکانات کشور.


دوره متوسطه

ارتقا مراتب اعتماد به نفس، خودشناسی، کسب معارف دینی، فضایل اخلاقی و ارزش‌های مکتبی، پرورش توانایی‌های عقل، استدلال و آماده شدن دانش آموز برای ورود به عرصه زندگی اجتماعی، اشتغال با ادامه تحصیل به تناسب علاقه، استعداد و امکانات.


دوره پیش دانشگاهی


ایجاد آمادگی لازم در فارغ‌التحصیلان دوره متوسطه جهت تحصیل در دوره‌های دانشگاهی.


دوره کارشناسی علوم تربیتی


تأمین نیاز‌های آموزشی سازمان‌ها، وزارتخانه‌ها و بالاخص وزارت آموزش و پرورش.


دوره کارشناسی روانشناسی


تربیت افرادی که مفاهیم نظری و عملی روش‌های پژوهش در علم روانشناسی را فراگرفته، حداقل مهارت‌های حرفه‌ای را در یکی از گرایش‌های «روانشناسی کودکان استثنایی» و «روانشناسی بالینی» به دست آوردند.


دوره کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی


هدف از اجرای برنامه دوره کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی تربیت افرادی است که بتوانند:

  1. به تدریس دروس روانشناسی تربیتی در دانشگاهها و موسسات آموزشی در سطح کارشناسی یا پایین‌تر از آن اقدام کنند.
  2. در زمینه موضوعات روانشناسی تربیتی تحقیق نمایند.
  3. نسبت به پرورش ابزار‌های اندازه گیری روانی-تربیتی اهتمام نمایند.

دوره دکتری روانشناسی تربیتی


هدف از اجرای دوره دکتری روانشناسی تربیتی تربیت افرادی است که بتوانند:

  1. مجموعه دروس روانشناسی تربیتی را در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی تدریس کنند.
  2. در زمینه‌ مسائل روانشناسی تربیتی پژوهش‌های بنیادی و کاربردی انجام دهند.
  3. در زمینه مسائل روانشناسی آموزشگاهی فعالیت موثر داشته باشند.
  4. نسبت به تهیه و ساخت ابزار‌های اندازه گیری روانی-تربیتی اهتمام نمایند.

 

منبع:

لایحه نظام آموزش و پرورش نظام جمهوری اسلامی ایران. کمیسیون برنامه ها، اساسنامه‌ها و آیین‌نامه‌های شورای عالی آموزش و پرورش. به نقل از علی اکبر سیف. روانشناسی پرورشی. صص 110-112.

راهنمای شناسایی رشته‌های تحصیلی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی. سازمان سنجش کشور. به نقل از علی اکبر سیف. روانشناسی پرورشی. صص 110-112.