مدیریت آموزشی و مدیریت آموزش عالی

تعلیم ندادن به کسی که علاقه‌مند آموختن است هدر دادن یک «انسان» و تعلیم به کسی که علاقه‌مند به آموختن نیست هدر دادن «خود» است.

مدیریت آموزشی و مدیریت آموزش عالی

تعلیم ندادن به کسی که علاقه‌مند آموختن است هدر دادن یک «انسان» و تعلیم به کسی که علاقه‌مند به آموختن نیست هدر دادن «خود» است.

نقش رهبری در مدیریت دانش

نقش رهبری در مدیریت دانش

The Role of Leadership in Knowledge Management

Sanjay Kumar Sing   


ترجمه:

سید بلال سید علوی [کارشناس ارشد کتابداری]

ایوب موحدزاده   


پژوهش در کشور هند با هدف شناسایی ارتباط و تأثیر سبک های رهبری (دستوری، حمایتی، مشورتی و تفویضی) با نحوه مدیریت دانش در یک سازمان تولید نرم افزار انجام گرفته است. نمونه پژوهش را 321 تولید کننده نرم افزار تشکیل می دهد که 182 نفر آن مردان و 149 نفر دیگر زنها هستند. پژوهش چهار نتیجه مهم در پی داشت. اولین نتیجه اینکه کارمندان سازمان در جهت ایجاد، ذخیره سازی، سازماندهی، تسهیم، انتشار و به کار گیری دانش برای ارتفای سازمان چیزی بیش از حد متوسط کار می کنند. دومین نتیجه این است که در بخش های از سازمان که نگرانی هایی در زمینه کنترل رفتار های شغلی افراد همتراز وجود دارد، الگوی غالب، شیوه رهبری دستوری است. سومین نتیجه اینکه سبک رهبری دستوری با همه ابعاد مدیریت دانش ارتباط منفی معنا داری دارد و در نهایت، تنها واریانس سبک رهبری تفویضی است که نسبت به سایر سبک های رهبری در هر دو حالت ضمنی و صریح مدیریت دانش قابل پیش بینی است.

جهت دسترسی به متن کامل مقاله و سایر مقالات مرتبط می توانید کتاب مجموعه مقالات «مدیریت دانش» ذیل را مطالعه فرمایید: 


 


مجموعه مقالات مدیریت دانش. (1390). انتشارات: مجمع تشخیص مصلحت نظام، پژوهشکده ی تحقیقات راهبردی.