مدیریت آموزشی و مدیریت آموزش عالی

تعلیم ندادن به کسی که علاقه‌مند آموختن است هدر دادن یک «انسان» و تعلیم به کسی که علاقه‌مند به آموختن نیست هدر دادن «خود» است.

مدیریت آموزشی و مدیریت آموزش عالی

تعلیم ندادن به کسی که علاقه‌مند آموختن است هدر دادن یک «انسان» و تعلیم به کسی که علاقه‌مند به آموختن نیست هدر دادن «خود» است.

رهبری تحولی و رفتار شهروندی سازمانی

عنوان مقاله: 

«توسعه مدیریت آموزش بر محور رابطه‌ی رهبری تحولی آموزشی مدیران با رفتار شهروندی سازمانی دبیران»


نویسندگان: دکتر محمدرضا بهرنگی- ایوب موحدزاده


چکیده: 

هدف از پژوهش شناسایی ویژگی‌های سبک رهبری تحولی آموزشی مدیران، رفتار شهروندی سازمانی دبیران، بررسی رابطه‌ی بین آنها و توسعۀ قلمرو مدیریت آموزش بر اساس یافته‌های پذیرفتۀ آن است. داده های این پژوهش از طریق مطالعۀ کتابخانه‌ای (کتاب، مقالات و...) و میدانی با استفاده از دو پرسشنامه 1) محقق ساختۀ سبک رهبری تحولی که گویه‌های آن از پرسشنامه چند عاملی استاندارد بس و آولیو (1997) با 20 سؤال استخراج گردید و 2) پرسشنامه استاندارد شدة پادساکف و همکارانش (1990) با 24 سؤال، گردآوری شد. نمونة آماری این پژوهش250 نفر است که برای اعتبار تعمیم‌پذیری نتایج به جامعه 685 نفری دبیران دبیرستان‌های پسرانه دولتی شهر قزوین، با استفاده از جدول گرجسی و مورگان انتخاب گردید. در انتخاب نمونه‌ها از روش طبقه‌ای تصادفی و در تجزیه و تحلیل آماری از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. پس از تجزیه و تحلیل داده‌ها توسط نرم افزار SPSS مشخص شد که بین رهبری تحولی آموزشی مدیران با رفتار شهروندی سازمانی و ویژگیهای آن در دبیران دبیرستان‌ها رابطه‌ی قوی و معنی‌داری وجود دارد. ضریب همبستگی متغیر‌های ویژگی‌های آرمانی، رفتار‌های آرمانی، ترغیب ذهنی، انگیزش الهام بخش و ملاحظات فردی رهبری تحولی مدیران با رفتار شهروندی سازمانی دبیران در سطح معنی داری 00/0 به ترتیب %81/0 ،%82/0، %79/0، %87/0 و %80. بود که نشان دهندۀ رابطۀ بسیار معنادار و مطمئن بین رهبری تحولی آموزشی مدیران و رفتار شهروندی سازمانی دبیران و بنابراین اهمیت استفاده از مفاهیم آنها در توسعۀ خدمات مدیریت آموزشی می باشد.


کلمات کلیدی:
رهبری تحولی آموزشی مدیران؛ رفتار شهروندی سازمانی دبیران ؛ مدیران آموزشی؛
Organizational Citizenship Behavior ؛ Transformational leadership ؛ OCB


نحوه دسترسی:
مقاله مذکور در «فصلنامه تعلیم و تربیت» به چاپ رسیده است.

نظرات 7 + ارسال نظر
علی بیرانوند یکشنبه 18 مهر 1389 ساعت 00:00 http://sahrayedei.blogfa.com

با سلام جناب موحد زاده .سال ۷۹ از فردوسی مشهد کارشناسی مدیریت اموزشی اخذ کردم .حالا امسال میخواهم د دکتری مدیریت اموزشی شرکت کنم اگر لطف کنید راهنمایی بفرمایید چون انچه معلوم است شما خیلی به روز هستید .موفق باشید من با اجازتون شما را لینک میکنم که بتوانم از محضرتان استفاده کنم .

سلام.
اگر تو این سال‌ها تو حوزه مدیریت و آموزش فعالیت کرده باشید قطعاً دارای تجارب خوبی خواهید بود.
مواد آزمون دکتری بر اساس دانشگاه‌های مختلف، تا حدی متفاوت می‌باشد که می‌توانید از دانشجویان ورودی جدید همان دانشگاه کمک بگیرید. شاید مهمترین بخش آزمون میزان تسلط شما به زبان انگلیسی باشد که نباید براحتی از کنارش گذشت! در ضمن منابع دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد در وبلاگم وجود دارد. موفق و بهروز باشید

رضا خانبابائی دوشنبه 20 دی 1389 ساعت 11:19 http://reza_khanbabai@yahoo.com

سلام
من دانشجوی ترم آخر ارشد مدیریت آموزشی واحد علوم و تحقیقات و از شاگردان جناب آقای دکتر بهرنگی هستم. موضوع پایان نامه من مدل ارتباط بین سبکهای رهبری و تعهد سازمانی و معنویت است. فکر کنم این مقاله شما بتواند کمک کند. می خواستم بدانم امکانش هست این مقاله را برای من ارسال کنید. یا اگر منابع دیگری هم دارید ممنون می شوم. موفق باشید.

سلام
پاسخ در ایمیل شما.

یوسفی چهارشنبه 13 بهمن 1389 ساعت 16:08

سلام- پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی 16 سوالی چیه که چهار عامل altri, convic, sportman, consci می باشد چگونه می توان تهیه کرد.

سلام. من این رو ندیدم ممکنه که ناقص یا اینکه ورژن های دیگه ی پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی باشه!

حسنیه ناصری چهارشنبه 21 اردیبهشت 1390 ساعت 12:40 http://ho.naseri14@yahoo,com

با سلام.
می خواستم خواهش کنم اگه امکان داره مقاله مربوطه رو برای بنده ایمیل کنید.
با تشکر

حسنیه ناصری چهارشنبه 15 تیر 1390 ساعت 19:10 http://ho.naseri14@yahoo.com

با سلام
بنده دانشجوی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه سیستان و بلوچستان هستم. بعد از بررسی های مختلف به این نتیجه رسیده ام که جهت انجام تحقیق پایان نامه روی موضوع بررسی رابطه انواع سبک های رهبری با رفتار شهروندی سازمانی معلمان مقطع دبستان شهر زاهدان کار کنم. و قصد استفاده از پرسشنامه جنابعالی را دارم لذا خواهشمندم نحوه امتیاز دهی این پرسشنامه را برای بنده ارسال نمایید و همچنین خواهشمندم به ایمیل قبلی بنده هم پاسخ دهید.
با تشکر

با سلام- پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی و نحوه امتیاز دهی آن در وبلاگم موجود است.

آناهیتا شریفی میلانی دوشنبه 17 مرداد 1390 ساعت 19:26 http://milani.mba88@gmail.com

سلام
آیا امکان دارد از راهنمایی های شما در زمینه پرسشنامه پادساکف استفاده کنم؟
من برای پایان نامه خود به این پرسشنامه احتیاج دارم
در صورت موافقت شما اگر امکان دارد شماره تماسی ارسال فرمایید تا برای دریافت راهنمایی مزاحم شوم
با احترام

سلام.
بنده پرسشنامه راجهت دانلود در وبلاگم قرار داده ام.
در صورت داشتن سوالی می توانید کامنت بگذارید یا با کلیک روی اسم نویسنده ایمیل بفرستید.

شکری چهارشنبه 2 شهریور 1390 ساعت 18:43

سلام
از اینکه امکان دسترسی و دانلود پرسشنامه رهبری چند عاملی رو در وبلاگتون فراهم کرده اید.، بی نهایت سپاسگزارم.
من از پرسشنامه شما میخوام استفاده کنم. می خواستم بدونم پرسشنامه رو خودتون ترجمه کرده اید یا از یه جای دیگه گرفته اید؟ اگه ترجمه خودتون هست تو منبع پایان نامه ام بنویسم که ترجمه جنابعالی است.

با سلام- بله ترجمه و بازنگری توسط اینجانب انجام شده و با نظر اساتید تغییراتی روی آن صورت گرفته است.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد