مدیریت آموزشی و مدیریت آموزش عالی

تعلیم ندادن به کسی که علاقه‌مند آموختن است هدر دادن یک «انسان» و تعلیم به کسی که علاقه‌مند به آموختن نیست هدر دادن «خود» است.

مدیریت آموزشی و مدیریت آموزش عالی

تعلیم ندادن به کسی که علاقه‌مند آموختن است هدر دادن یک «انسان» و تعلیم به کسی که علاقه‌مند به آموختن نیست هدر دادن «خود» است.

پارک های تحقیقاتی

توسعه تحقیقات دانشگاهی، یقیناً در گرو تأمین نیازهای مالی، ایجاد ساختارهای پژوهشی لازم و نیز ورود نتایج تحقیقات به جامعه و بهره برداری از آن است. اگر بتوان تأمین بخش عمده ای از نیازهای مالی را به عهده دولت ها دانست، بی شک موضوع ایجاد ساختارهای پژوهشی و نیز ورود نتایج تحقیقات به جامعه(تجاری سازی نتایج تحقیقات) تنها باسازوکارهای مشخص، از طریق برنامه ریزی و اقدامات لازم امکان پذیر می گردد.

 عدم توجه به این مهم باعث می شود نتایج تحقیقات دانشگاهی، امکان راه یافتن به بازار را از دست داده و در نتیجه فضا برای اینگونه تحقیقات به جامعه  به نوبه ی خود موجب عقب ماندن سطح صنعت از علم روز و به طور طبیعی از دانشگاه می شود که به لحاظ شرایط ذاتی همواره همپای علوم روز حرکت می کند و ایجاد این شکاف موجب کاهش روز افزون تقاضای تحقیقات از دانشگاه و عدم امکان تجاری شدن نتایج تحقیقات دانشگاهها می گردد و این دور باطل تکرار شده و هر روزه بر گسترش شکاف بین دانشگاه و صنعت دامن می زند. این مشکل اگرچه در کشور ما بروز و ظهور شدیدتری دارد، امروزه به عنوان یک معضل اساسی در تمامی جوامع بشری مطرح است. ایجاد پارکهای تحقیقاتی را میتوان جدی ترین اقدام بشر طی چند دهه گذشه برای فائق آمدن بر این مشکل برشمرد. توجه به کارکرد پارکهای تحقیقاتی مشخص می کند که چگونه ایجاد این پارکها میتواند موجب توسعه تحقیقات دانشگاهی گردد.

پارکهای تحقیقاتی که با عناوین دیگری همچون پارک فناوری، تکنوپولیس و شهرک تحقیقاتی نیز خوانده می شوند، مجموعه هایی هستند که از طریق فراهم  آوردن و ارائه فضا، تأسیسات زیربنایی، آزمایشگاهها و کارگاههای تحقیقاتی متمرکز و تسهیلات قانونی، عوامل اجتماع واحدها، شرکت ها و مؤسسات تحقیقاتی را در یک فضای متمرکز فراهم می نماید و به عنوان یک ساختار وظیفه تکمیل حلقه تحقیقات را تا تولید به عهده دارند. این گونه پارک ها که در بیشتر موارد در مجاورت دانشگاهها شکل می گیرند، دروازه ارتباطی دانشگاه با جهان بیرون و تسهیل کننده ارتباط تحقیقاتی دانشگاه با صنعت و سایر بخش های اقتصادی تلقی می شود.

پارکهای تحقیقاتی امکان رشد و گسترش سریع واحدهای تحقیقاتی و تکمیل چرخه تحقیقات از دانشگاه ها تا صنایع را فراهم می نماید. و دارای سه هدف عمده می باشد:

·         تکمیل چرخه تحقیقات از دانشگاه تا صنایع و تسریع روند انتقال فناوری؛

·         حمایت از واحدها و شرکتهای تحقیقاتی نوپا و کمک به رشد و موفقیت آنها؛

·         تجاری سازی نتایج تحقیقات.

شکاف بین صنعت و دانشگاه ناشی از عدم برقراری ارتباط بین این دو مجموعه است و در صورت بی توجهی به آن، به نحو روز افزونی این شکاف توسعه می یابد. پارکهای تحقیقاتی به عنوان ابَر ساختاری برای کمک به حذف این شکاف طی چند دهه گذشته در دنیا مطرح شده اند و موفقیت آنها در انجام این وظیفه موجب رشد سریع آنها در نقاط مختلف جهان شده است.

ادامه مطلب ...

اگه درس نمی تونی بخونی، مثل من باش!؟

از بدو تولدم موفق بودم، وگرنه پام به این دنیا نمی رسید. از همون اول کم نیاوردم، با ضربه دکتر چنان گریه ای کردم که فهمید جواب های ، هوی است. هیچ وقت نذاشتم هیچ چیز شکستم بدهد، پی در پی شیر می خوردم و به درد دلم توجه نمی کردم!

این شد که وقتی رفتم مدرسه از هم سن و سال های خودم بلند تر بودم و همه ازم حساب می بردند. هیچ وقت درس نمی خوندم، هر وقت نوبت من می شد که برم پای تخته زنگ می خورد، هر صفحه ای از کتاب رو هم باز می کردم جواب سوالی بود که معلمم از من می پرسید.

این بود که سال دوم، سوم دبیرستان که بودم، معلمم که من را نابغه می دانست منو فرستاد المپیاد ریاضی!! تو المپیاد طلا بردم! آخه ورقه من گم شده بود و یکی از ورقه ها بی اسم بود منم گفتم یادم رفته بود اسممو بنویسم!

بدون کنکور وارد دانشگاه شدم هنوز یک ترم نگذشته بود که توی راهرو دانشگاه یک دسته عینک پیدا کردم، امدم بشکنمش که خانمی سراسیمه خودش رو به من رسوند و این که دسته عینکش رو پیدا کرده بودم حسابی تشکر کرد و گفت: نیازی به صاف کردنش نیست زحمت نکشید این شد که هر وقت چیزی از زمین بر می داشتم، یهو جلوم سبز می شد و از اینکه گمشده اش را پیدا کرده بودم حسابی تشکر می کرد.

بعداً توی دانشگاه پیچید دختر رئیس دانشگاه، عاشق ناجی اش شده، تازه فهمیدم که اون دختر کیه و اون ناجی کیه! یک روز که برای روز معلم برای یکی از استادام گل برده بودم یکی از بچه ها دسته گلم رو از پنجره شوت کرد بیرون، منم سرک کشیدم ببینم کجاست که دیدم افتاده تو بغل اون دختره!

خلاصه این شد ماجرای خواستگاری ما و الان هم استاد شدم! کسی سؤالی نداره؟؟!!

ادامه مطلب ...

آیا مشکل همان مسئله است؟!

شما چه فکر می کنید؟ آیا بین مشکل و مسئله تفاوتی هست؟ در پاسخ باید گفت که «بله».

مشکل بسیار کلی تر از مسئله می باشد. به عبارت دیگر مشکل دارای علت های زیادی است که هر علت را می توان به صورت یک مسئله درآورد. مسئله، جزئی و دقیق تر از مشکل است. یعنی در آن متغییر های مستقل و وابسته و سایر متغیر ها(مداخله گر، تعدیل کننده،کنترل و ناشناخته) مشخص  و معلوم هستند. در تحقیقاتی که صورت می گیرد هدف اصلی محققین و دانشمندان حل مسئله است نه مشکل. اگر درس روش های تحقیق رو خوانده باشید با من هم عقیده خواهید بود. یک تحقیق زمانی به نتیجه می رسد که با مسئله ای شروع می شود که  مشخص و قابل تحقیق باشد. اعتیاد(مشکل) می تواند علت های زیادی داشته باشد  از جمله، دوست ناباب، بیکاری، در دسترس بودن مواد، داشتن والدین معتاد و ... که هر یک از اینها را می توان بصورت یک مسئله بیان کرد. مثلاً: آیا بین بیکاری و اعتیاد رابطه ی معنی داری وجود دارد؟