مدیریت آموزشی و مدیریت آموزش عالی

تعلیم ندادن به کسی که علاقه‌مند آموختن است هدر دادن یک «انسان» و تعلیم به کسی که علاقه‌مند به آموختن نیست هدر دادن «خود» است.

مدیریت آموزشی و مدیریت آموزش عالی

تعلیم ندادن به کسی که علاقه‌مند آموختن است هدر دادن یک «انسان» و تعلیم به کسی که علاقه‌مند به آموختن نیست هدر دادن «خود» است.

رابطه تفکر گِشتالتی با یادگیری

 مطالعه فرآیند یادگیری نشان می دهد که  داشتن تفکر گشتالتی (حرکت از کل به جزء ) در روند مطالعه، یادگیری را بهتر و فهم مطالب را سهل تر می کند. یعنی وقتی ما می خواهیم کتابی را مطالعه کنیم بهتر است که یک شناخت کلی (از طریق دیدن فهرست مطالب، عنوان های کتاب، جداول، اشکال، نمودار ها و...) نسبت به آنها داشته باشیم. رابطه بین کل و جزء را  اولین بار طرفداران مکتب گشتالت مطرح کردند و معتقد بودند که کل، اجزاء را در یک طرح و زمینه قرار می دهد و ارتباط آنها را روشن می سازد. به نظر ایشان، اجزاء بتنهایی بی معنی و نامفهوم هستند، ولی وقتی در یک طرح و زمینه قرار بگیرند، معنی و مفهوم آنها روشن می شود. طرح یا کل قابل انتقال و تعمیم است، اما اجزاء و کیفیت خاص آنها این خصوصیت را ندارند. طرح یا کل، عناصر را مشخص می سازد و آنها را در یک زمینه خاص به هم ارتباط می دهد. اجزاء به تنهایی بی معنی و نامربوط هستند و در طرح و کل، معنی پیدا می کنند. البته باید توجه داشت که کل معادل مجموع اجزاء نیست و بررسی تک تک اجزاء و روی هم قرار دادن آنها سبب تصور کل نمی شود. کل عبارت است از «نحوه ارتباط و پیوند اجزاء با هم» و تا این ارتباط مشخص نشود، اجزاء قابل فهم نیست. پس در حین یادگیری (حین مطالعه) فرد ابتدا امر مورد یادگیری را بطور کل باید ببیند و درک کند، آنگاه بتحلیل بپردازد و اجزاء و عناصر آن را مشخص سازد.

این تئوری برای همه قابل فهم نیست. بیشتر افراد تصور می کنند که ابتدا باید اجزاء را شناخت و بعد  کل را مورد مطالعه قرار داد. تدریس خواندن بوسیله الفباء نیز تحت تأثیر همین عقیده عمومی قرار دارد. ظاهراً این عقیده که ابتدا باید اجزاء یک امر را آموخت و بعد کل آنرا درک کرد منطقی بنظر می رسد. در صورتی که عکس این بسیار به یادگیریمان کمک می کند یعنی از کل (کلمه) به جزء (حرف) برویم. الف، ب، پ ، ... مخصوصاً برای کسی که می خواهد خواندن را بیاموزد معنا و مفهومی ندارد و تنها وقتی روح معنی بخود می گیرند که در غالب کلمه(کلمات) بیایند. در حین مطالعه نیز باید این نکته را در نظر داشت که حتماً یک طرح کلی از کتاب داشته باشیم. در کار تدریس معلم باید تا آنجا که می توان ابتدا مطالب درسی را بطور کل مطرح کند و ارتباط اجزاء یک امر یا امور را مشخص سازد و بعد به تحلیل کل و بررسی اجزاء آن اقدام کند.

کل عبارت است از نحوه ارتباط و پیوند اجزاء باهم و تا این ارتباط مشخص نگردد اجزاء قابل فهم نیستند.پس دوستان شاید یکی از علتهای کج فهمی تان در مطالعه  عدم توجه به این اصل باشد و فراموش نکنید که یادگیری از «کل» بهتر و آسانتر است تا «جزء».  منظورم اصلاً این نیست که به جزء اهمیت ندهید، بلکه از کل به طرف جزء حرکت کردن قدرت یادگیری را بیشتر می کند.در مسئله خواندن همانطور که گفته شد بچه ها معنی الفبا را نمی فهمند. حرف الف یا ب برای آنها نامفهوم است. ضمناً برخی کلمات یا پاره جمله ها نیز بدون اینکه در جمله ساده استعمال شوند برای آنها قابل فهم نیستند.

با در نظر گرفتن روابط جزء با کل، قدرت تحلیل را در خود افزایش دهید و در نتیجه، موجب یادگیری معنی دار می شود؛ به عبارت دیگر، حفظ و تکرار جای خود را به فهم و اندیشه می دهد.

برای دیدن منابع به ادامه مطلب... رجوع شود.

ادامه مطلب ...

رقابت یعنی ...

در حال خواندن کتاب  "مهندسی مجدد" ترجمه دکتر شریفی بودم که با مطلب کوتاه، اما جالبی پیرامون رقابت برخوردم که  طبیعت رقابت و اینکه چگونه می توان سازمان  را از آنتروپی(فروپاشی) نجات داد را به یک مثال بیان می کند. دوست دارم شما هم بخونیدش.

...رقابت برای جلوگیری از شکست مثل مثال زیر است:

"  دو توریست که روزی در بیشه ای در آفریقا گردش می کردند ناگهان با یک شیر مواجه شدند که قصد داشت به آنها حمله کند. یکی از توریست ها ناگهان کوله پشتی اش را به زمین انداخت و شروع به پوشیدن کفش ورزشی کرد. توریست دومی رو کرد به او و گفت «حماقت نکن، تو قادر به جلو زدن از شیر نیستی» اولی پاسخ داد « من نمی خواهم از شیر جلو بزنم، بلکه می خواهم از تو جلو بزنم!!» ".

موفقیت در تست زنی

بعد از قبولی ام در کارشناسی ارشد (سال 1386) که خیلی ها  فکرشم نمی کردن  از روی لطف و محبتی که به بنده حقیر داشتند کلی تبریک گفتند  و آرزوی موفقیت داشتند  و از آن وقت به بعد یه جورای رو ما  بیشتر حساب کردند و از من خواستند که پیرامون  منابع ارشد، چگونگی درس خواندن، چقدر خواندن ، کی خواندن، چی خواندن، نحوه تست زدن، کدام کتاب تست و... کمکشان کنم.

 و من امیدوارم که موفق شده باشم و همین عامل باعث شد که سعی کنم در وبلاگم تا جای که بشه موارد مذکو رو باز کنم. اکنون در اینجا سعی ام بر این بوده تا اطلاعاتی مفیدی در باب تست زنی مطرح کنم. البته نباید فراموش کرد که انسانها از نظر روحیه، هوش، استعداد، علاقه و ... موجودات یگانه و متفاوتی هستند و نمی توان یک نسخه را برای همه تجویز کرد. پس ما میتوانیم با افزایش فراشناخت خود بهتر و بیشتر با ویژگی های منحصر به فرد خود آشنا شویم تا بتوانیم بهتر و سهل تر بر مشکلات و موانع زندگی فائق شویم.

زمانی ما میتوانیم به بیشترین پاسخ درست در کنکور  برسیم  که مطالعه دقیق و عمیق، سرعت و دقت بالا در تست زنی و استرس پائین داشته باشیم.  جهت حصول باید در پروسه مطالعه بیشتر تست بزنیم.  آنقدر که دیگر مشکلی در فهم تست نداشته و یا ترس تست زنی رو از خود دور کنیم.  حتماً مدیریت زمان داشته باشید و بدانید اول کدام مواد را باید تست بزنید.

بنابراین به نکاتی که در تست زدن اهمیت دارد و لازم است در آزمون تستی رعایت شود اشاره می شود:

·         سوال را دقیق بخوانید و به نوع سوال توجه داشته باشید که سوال بدنبال چیست، آیا جزئی به مسئله پرداخته یا کلی. در صورت لزوم زیر کلمه اصلی سوال و آنچه از شما می خواهد خط بکشید.

·         سرعت عمل عامل مهم است که در آزمون های تستی اهمیت دارد. معمولاً کسانی که تمرکز بیشتری دارند و مطالب را خوب می خوانند در پاسخگویی حضور ذهن دارند و با سرعت عمل بیشتری پیش می روند. برای این که در تست زدن سرعت عمل داشته باشید، خیلی تمرین کنید.

·         در پاسخ به سوالات باید دقت کنیم که اشتباه پر نکنیم چون گاهی رتبه و سرنوشت شما را براحتی تغییر می دهد. پاسخ های را که می دانید غلط هستند کنار بگذارید حتی بهتر است که خطی روی آنها بکشید تا احتمال پیدا کردن پاسخ صحیح را بیشتر کنید. در صورتی که سوالی پیچیده بود ونیاز به زمان بیشتری داشت با گذاشتن علامتی در کنار آن در آخر دوباره به آن رجوع کنید تا زمان زیادی را ازدست ندهید. حتماً تمام گزینه های را نگاه کنید. بهتر است تست های را که اصلاً نمدانید و با آن برخورد نداشته اید کنار بگذارید.

·         شاید عجیب به نظر برسد ولی در موقع حدس زدن بین دو گزینه غالباً اولین حدس درست است. بنابراین زیاد وسواس بخرج ندهید تا جواب را عوض کنید مگر در مواقعی که مطمئن هستید. و زیاد هم سعی نکنید از کنار تست ها براحتی بگذرید چون رقابت در کنکور(بویژه کارشناسی ارشد) زیاد وپذیرش کم، پس به اندازه ی کافی تست بزنید.

·         هیچ گاه یک ماده امتحانی را کلاً کنار نگذارید، زیرا نمره شما در آن درس صفر خواهد شد. همین عامل باعث می شود رتبه دلخواه خود را کسب نکنید. پس حدالمقدور سعی کنید به چند تست پاسخ دهید در غیر اینصورت برای جبران آن باید روی مواد دیگر امتحانی سرمایه گذاری کنید. که طبیعتاً مشکلات خود را یدک می کشد.

·         دفترچه آزمون را در آخر به طور کامل بررسی کنید که صفحه یا تستی از نظرتان نگذرد و در نهایت سعی بر چک کردن پاسخ هایتان  و نه عوض کردن آنها داشته باشید.