مدیریت آموزشی و مدیریت آموزش عالی

تعلیم ندادن به کسی که علاقه‌مند آموختن است هدر دادن یک «انسان» و تعلیم به کسی که علاقه‌مند به آموختن نیست هدر دادن «خود» است.

مدیریت آموزشی و مدیریت آموزش عالی

تعلیم ندادن به کسی که علاقه‌مند آموختن است هدر دادن یک «انسان» و تعلیم به کسی که علاقه‌مند به آموختن نیست هدر دادن «خود» است.

ویلیام گزت و تی استیودنت

در اوایل قرن بیستم شیمیدان جوانی به نام ویلیام س.گوزت (William S.Gosset)  به منظور کنترل کیفیت در یک کارخانه تولیدات الکلی در دوبلین مشغول به کار می شود. و چون شیمیدان بود شرع به کارهای ریاضی با مشروبات الکلی می کند و بعد از چندی متوجه می شود انحراف از معیار برای نمونه های اخذ شده{ درصد کل معین} مشابه است . مدتی بعد قادر می شود به کمک همکاری یک استاد دانشگاه برای توزیع های دارای نمونه کوچک یک الگوی ریاضی صورت بندی کند، و نتایج کار خود را در سال 1908 با نام مستعار  T-Student {مقاله دانشجو} در یک انتشاراتی به چاپ برساند.

اولین معادله در آمار پیشرفته یا استنباطی ویلیام گوزت عبارت بود از:     

این معادله که بر اساس استنباط مزیت انحراف معیار بوجود آمده است، تا قبل از منتشر ساختن یافته های ویلیام گوزت توسط فیشر (Fisher) در اولین کتاب آماری خود مورد توجه قرار نگرفته بود  که بعد از منتشر شدنش  اولین گام های آمار پیشرفته برداشته شد.

منابع؛

1.  دلاور،علی.(1382).احتمالات و آمار کاربردی در روانشاسی و علوم تربیتی. تهران: انتشارات رشد.

2.    جزوه درسی:آمار استنباطی در علوم انسانی. نادری،عزت الله . سیف نراقی،مریم.(1386).

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد