مدیریت آموزشی و مدیریت آموزش عالی

تعلیم ندادن به کسی که علاقه‌مند آموختن است هدر دادن یک «انسان» و تعلیم به کسی که علاقه‌مند به آموختن نیست هدر دادن «خود» است.

مدیریت آموزشی و مدیریت آموزش عالی

تعلیم ندادن به کسی که علاقه‌مند آموختن است هدر دادن یک «انسان» و تعلیم به کسی که علاقه‌مند به آموختن نیست هدر دادن «خود» است.

مکاتب فلسفی مهم و تعاریف آنها

 

·         ایده آلیسم: یا پندار گرایان. پدیده ها را بر اساس «ایده آل» با آنچه به روح و تصور نسبت داده می شود تفسیر و توجیه می کنند. عقل یا ذهن یا روح را تقدم بر ماده میدانند.

·         رئالیسم:  یا واقع گرایان. اشیا (طبیعت) را آنچنان که هستند قبول دارند و از تعبیر و تفسیر جهان خارج طبق تجربه های شخصی خودداری می‌کنند.

·         پراگماتیسم: یا عملگرایان. معتقدند که مفاهیم ذهنی را باید بر اساس نتایج عملی آنها ارزیابی کرد.

·         لیبرالیسم:  آزادی خواهی

·         اگزیستانسیالیسم: معتقدند که زندگی تنها زمانی معنا دارد که کاملاً و تماماً تجربه شود. زندگی چیزی نیست که مورد تفکر قرار گیرد بلکه یک هستی است.

·         کمونیسم: مالکیت دسته جمعی زمین و کارخانه

·         کاپیتالیسم:  حکومت سرمایه داری

·         فاشیسم: گروهی که معتقد به تمرکز قدرت در شخص پیشوا باشد.

·         سوسیالیسم: حکومت دولت بر مردم

·         دموکراسی: داشتن اختیار و آزادی با توجه به فرهنگ جامعه. حکومت مردم بر مردم.

·         دوگماتیسم:  فلسفه نظری که طبق آن باید کورکورانه از سابقه (اعتقادات گذشته) پیروی کرد.

·         انارشیسم: حکومت هرج و مرج که فاقد قانون است.

·         طبیعت گرایان: طبیعت را تنها واقعیت می پندارند و تقریباً به غیر آن معتقد نیستند.

نظرات 1 + ارسال نظر
[ بدون نام ] جمعه 26 اسفند 1390 ساعت 03:32

تشکر

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد